Kliknij, aby powiększyć

Ford Focus 1.6 Platinium X

Ford Focus 1.6 Platinium X

Linie są smuklejsze, delikatniejsze i bardziej eleganckie niż Focusie I

Linie są smuklejsze, delikatniejsze i bardziej eleganckie niż Focusie I

Tył jest dynamiczny, a wrażenie to potęgują poszerzane nadkola

Tył jest dynamiczny, a wrażenie to potęgują poszerzane nadkola

...zginą w nich nawet 16-calowe alufelgi; zalecamy 17-tki :-)

...zginą w nich nawet 16-calowe alufelgi; zalecamy 17-tki :-)

Reflektory dostały atrakcyjne czarne wnętrze

Reflektory dostały atrakcyjne czarne wnętrze

Tylne lampy są cienkie i poprowadzone pod ostrym kątem

Tylne lampy są cienkie i poprowadzone pod ostrym kątem

Deska uporządkowana i dobrze spasowana, ale brakło charakteru

Deska uporządkowana i dobrze spasowana, ale brakło charakteru

Fotele są dobrze wyprofilowane, wygodne; kanapa pomieści trzech pasażerów średniej postury

Fotele są dobrze wyprofilowane, wygodne; kanapa pomieści trzech pasażerów średniej postury

Schowek w podłokietniku jest niewielki w przeciwieństwie do tego przed pasażerem

Schowek w podłokietniku jest niewielki w przeciwieństwie do tego przed pasażerem

385 l to dobry wynik choć próg i schodek po złożeniu przeszkadzają

385 l to dobry wynik choć próg i schodek po złożeniu przeszkadzają

Dobry znajomy - 1.6 100 KM zamykany na kluczyk w atrapie

Dobry znajomy - 1.6 100 KM zamykany na kluczyk w atrapie

Do setki w 12 s, Vmax 180 km/h

Do setki w 12 s, Vmax 180 km/h

Od przodu przypomina Mondeo

Od przodu przypomina Mondeo

Spoiler na klapie to standard, szkoda że nie jest lakierowany

Spoiler na klapie to standard, szkoda że nie jest lakierowany

Nowy Focus robi dobre wrażenie zarówno pod nocnym klubem, jak i pod teatrem

Nowy Focus robi dobre wrażenie zarówno pod nocnym klubem, jak i pod teatrem

Komputer pokładowy wyświetla komunikaty w języku polskim!

Komputer pokładowy wyświetla komunikaty w języku polskim!

2-strefowa klimatyzacja jest standardem dla testowanej wersji

2-strefowa klimatyzacja jest standardem dla testowanej wersji

Czytelnie, ale zupełnie bez polotu i oryginalności

Czytelnie, ale zupełnie bez polotu i oryginalności

Radio CD jest proste w obsłudze i nietypowo zajmuje miejsce 2DIN

Radio CD jest proste w obsłudze i nietypowo zajmuje miejsce 2DIN

Ford Focus 1.6 Duratec Platinium X

Czas trwania testu: 22-29.12.2006
Na dystansie 857 km

Mistrz Świata

2007-02-15 | Grzegorz Skarbek

Ford zdobył rajdowy tytuł Mistrza Świata 2006 wśród producentów. Po 27 latach starań konstruktorów, mechaników i kierowców Focus RS WRC sięgnął po złoto. My z tej okazji również sięgamy - właśnie po Forda Focusa.

Bynajmniej nie po wersję rajdową, ani mocno rasową ST. Testowana wersja Platinium X jest jednak równie atrakcyjna i co najważniejsze dla większego grona, niż dwa powyższe modele. Co prawda 5-drzwiowy Ford Focus nie jest krzykliwy i zapierający dech w piersiach przy dodawaniu gazu, jednak zapewnia odpowiednią ilość komfortu i przestrzeni dla pięciu pasażerów, a silnik sprawia radość nie tylko podczas przyspieszania, ale również podczas wizyt na stacjach benzynowych.

Dla wielu z nas ważna jest również cena, a ta Forda Focusa 1.6 Platinium X jest jedną z jego największych zalet. Dorzućmy bogate wyposażenie seryjne i będziemy mieć pełny obraz zielonkawej "Foczki". Czy to jednak wystarczy, aby wybić się ponad konkurentów i zostać Mistrzem Świata również wśród samochodów kompaktowych? Tak na przykład Honda Civic kusi nas kosmiczną stylistyką i świetnymi silnikami, Volkswagen Golf solidną marką i nudnym designem, a Renault Megane sprawdzonymi rozwiązaniami technicznymi. Pytanie czym kusi Focus.

Styl i elegancja

Gdy w 1998 roku debiutowała pierwsza generacja Forda Focusa, wszyscy byli zachwyceni - i w sumie nie ma się co dziwić. Stary, dobry lecz wysłużony już Escort wyglądał przy następcy niczym stary gruchot sprzed pół wieku. Focus szokował ostrymi liniami New Edge, równie odważnym wnętrzem oraz nowoczesnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Zdobył sobie ogromną popularność na całym świecie stając się przez pewien czas najchętniej kupowanym samochodem w Europie oraz zdobywając tytuł Samochodu Roku 1999. Nawet dziś, gdy następca śmiga po drogach już ponad rok, pierwsza generacja wciąż się nie zestarzała.

A jak ma się Focus II? Odziedziczył styl po poprzedniku, widać dużo cech charakterystycznych w linii nadwozia. Mamy więc przetłoczenia na błotnikach i wysoko umieszczone lampy w tylnym słupku. Z tą jednak różnicą, że wszystko stało się smuklejsze, delikatniejsze i eleganckie. Takie właśnie tylne lampy, które w poprzednim Focusie były pokaźnymi trójkątami, dziś są pionowymi cienkimi słupkami wzdłuż tylnej szyby.

Z przodu również nie ma potężnych reflektorów, są mniejsze ale bardziej atrakcyjne, zwłaszcza z czarnym wnętrzem, jakie posiadała testowana wersja (świetnie wygląda zabudowany w nich kierunkowskaz) . Chromowana listwa wokół atrapy to również element dodający elegancji nowemu Focusowi. Dynamiczne są seryjne w Platinium X 16-calowe alufelgi oraz pokaźnych rozmiarów spoiler na tylnej klapie (standard dla każdej wersji). Sam kolor to kwestia gustu, jednak mnie taki "winogronowy metalik" bardzo odpowiada. Zwłaszcza wśród szarych, srebrnych i czarnych aut dookoła. Pomijam fakt, iż wciąż kojarzy się z moim ulubionym POWER energy drinkiem, którego nie będę reklamował.

Smutek we wnętrzu

Focus pierwszej generacji szokował wnętrzem. Załamujące się i przecinające linie stwarzały nowatorski wygląd deski, a zarazem była ona ergonomiczna i przejrzysta. W Focusie II jest prawie tak samo. A biorąc pod uwagę, iż "prawie robi wielką różnicę", nie uświadczymy tu żadnych popisów stylistycznych. Jest za to elegancko i ergonomicznie, a zastosowane materiały są naprawdę dobrej jakości i ciekawej faktury (choćby "marmurkowa" góra deski).

Kierowca siedzi w nieźle wyprofilowanym fotelu, trzyma świetną, małą skórzaną kierownicę ze srebrnymi wstawkami i wszystko ma w zasięgu wzroku, łącznie z otoczeniem na zewnątrz samochodu. Zegary są czytelne, wszystkie przełączniki pod ręką razem z genialnym sterowaniem radia pod kierownicą. Wyświetlacz komputera pokładowego zna język polski i sterujemy nim wygodnie pewnego rodzaju pokrętłem w dźwigni kierunkowskazów. Jeśli już przy dźwigniach jesteśmy, warto wspomnieć o nieco kontrowersyjnym rozwiązaniu. Otóż spryskiwaczy nie włączamy pociągnięciem manetki wycieraczek do siebie (bo tak włączymy tylną wycieraczkę), tylko naciskamy przycisk na jej szczycie. Taki szczegół warty przyzwyczajenia. Nie jeden z resztą.

Wnętrze zostało urozmaicone pseudo aluminiowymi wstawkami. Mamy je dokoła wylotów powietrza w kształcie logo Forda, przy lewarku zmiany biegów oraz na konsoli środkowej. Ta skrywa natomiast rozbudowany radioodtwarzacz CD wielkości 2DIN (niestety bez zmieniarki i możliwości odtwarzania plików MP3) oraz panel 2-strefowej klimatyzacji. Wszystko elegancko i czytelnie. Mamy nawet podgrzewanie przedniej szyby, jednak jej "nitki" czasem rozpraszają. Na ilość schowków i ich pojemność nie mamy co narzekać (zwłaszcza pasażer ma potężny "magazyn" przed sobą), jednak podłokietnik mógłby być nieco bardziej pojemny.

Na tylnej kanapie jak na klasę kompaktową jest w porządku. Trzech pasażerów mieści się dość wygodnie pod warunkiem, że nie są ani stałymi bywalcami siłowni, ani koszykarzami. Wówczas będzie im bardzo ciasno, nawet we dwójkę. Bagażnik łyka przyzwoite 385 litrów, podczas gdy konkurencja w postaci Citroena C4 (320 l), Renault Megane (330 l), Peugeota 307 (341 l), Volkswagena Golfa (350 l) czy Opla Astry (380 l) oferuje mniej. Co prawda wszystkich na głowę (i Focusa o równe 100 litrów) przebija kosmiczny Civic, ale i tak jest dobrze. Po złożeniu oparć w Foczce otrzymamy 1247 litrów i niewygodny schodek powstały ze złożonej kanapy. Przyczepiłbym się jeszcze do nieco za wysokiego progu załadunku, ale nie zrobię tego.

Stare, ale jare

Na próżno szukać dźwigni otwierania maski we wnętrzu Focusa. Kto nie zna Forda, będzie miał problemy z dostaniem się do silnika. Otóż należy odchylić logo z atrapy, włożyć kluczyk do zamka i przekręcić. Naszym oczom ukaże się wówczas 100-konny silnik benzynowy o pojemności 1,6-litra. To dobry znajomy jeszcze z poprzedniej generacji i w sumie nie daje powodów do narzekań, mimo iż jego 115-konny następca ze zmiennymi fazami rozrządu dostępny jest w każdym Focusie za dopłatą 2250 zł poza najtańszymi wersjami Ambiente i Amber X.

Niecałe 12 sekund do setki i 180 km/h to dobre osiągi ważącego niecałe 1200 kg Focusa. Samochód nie ma problemów z wyprzedzaniem, silnik jest elastyczny, ciągnie od samego dołu po wysoką górę (maksymalny moment obrotowy 150 Nm przy 4000 obr./min), a we wszystkim dzielnie pomaga świetnie i krótko zestopniowana 5-biegowa skrzynia. Mankamentem jest to, że silnik przy wysokich obrotach lubi pohałasować. Poza tym kompaktowy Ford przyzwoicie się odżywia. W mieście co prawda niecałe 10 litrów, jednak na trasie 7,5 litra na 100 kilometrów, co daje średnią testu 8,6 litra. Jestem zadowolony.

Mój uśmiech wywołuje również zawieszenie. Bynajmniej nie politowania, ale szczerego zadowolenia. Platinium X oprócz wspomnianych 16-calowych alufelg z oponami 205/55 R16 dostał utwardzone zawieszenie, przez co bardzo dobrze trzyma się w zakrętach i pozwala na szybką jazdę. Analogicznie na dziurach lubi nieco pomieszać przed chwilą skonsumowanym obiadem, jednak bez przesady. Możemy liczyć na więcej niż minimum komfortu i Focus jest dobrym przykładem na to, iż konstruktorzy byli bliscy ideałowi.

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, Ford Focus gwarantuje praktycznie wszystko. Do standardu należy komplet sześciu poduszek i ABS. Za ESP należy dopłacić 2900 złotych, choć bardzo dobre prowadzenie się Focusa wcale nas nie zmusza do takiej inwestycji. Świetna konstrukcja nadwozia oraz elementów zabezpieczających spowodowały, że Focus w testach zderzeniowych otrzymał maksymalną notę 5 gwiazdek.

Gronholm i Hirvonen na macie

Marcus Gronholm oraz Mikko Hirvonen zapewnili w ubiegłym roku Fordowi tytuł rajdowego mistrza świata. Należało się, tak jak należą się gratulacje za stworzenie Focusa. Nie jest wybitnie zachwycający, podniecający i zaskakujący. Jest stonowany, elegancki i w każdej dziedzinie przynajmniej dobry. Ma mało słabych punktów, dużo pozytywnych i kusi potencjalnych klientów.

Brzmiąca dość ekskluzywnie wersja Platinium X z okazji nowego roku (i wyprzedaży modeli z 2006) daje nam 5300 złotych w prezencie i kosztuje w 5-drzwiowym nadwoziu 65 000 złotych. W wyposażeniu standardowym odnajdziemy m.in. 6 poduszek, ABS oraz pełną elektrykę łącznie z 2-strefową klimatyzacją. O 16-calowych alufelgach, podgrzewanej szybie czołowej czy halogenach nie wspominam, bo to szczegóły, jakich na liście wyposażenia seryjnego znajdziemy wiele. To świetna propozycja, zważywszy, iż testowana wersja powstała na bazie Sport'a, który w identycznej konfiguracji kosztuje ponad 80 000 złotych.

Oczywiście z ceną Focusa Platinium X możemy zejść jeszcze niżej poprzez najbardziej atrakcyjne promocyjne wersje Gold X, Silver X oraz Amber X, więc każdy znajdzie coś dla siebie. Nawet jeśli seledynowym kolor nie przypadł Ci do gustu, masz jeszcze dwanaście pozostałych.

Skomentuj test w temacie pt. Ford Focus 1.6 Duratec Platinium X na forum autoGALERIA.pl.

Powiązane testy:
Honda Civic 5D 1.8 Comfort - AUTO TEST
Honda Civic 5D 1.8 Comfort
Renault Megane 1.6 16V LPG Progress - AUTO TEST
Renault Megane 1.6 16V LPG Progress
Toyota Auris 1.6 Dual VVT-i Prestige - AUTO TEST
Toyota Auris 1.6 Dual VVT-i Prestige
Nowości na temat:

Kompakty drżyjcie, Focus II nadchodzi

Rajd Szwecji 2007: Gronholm na pudle

Focus nowej ery - Ford Focus 2008

Dane techniczne producentaFord Focus 1.6 Duratec Platinium X
Silnikbenzynowy, R4, 16 zaw.
Typ zasilania paliwemwtrysk wielopunktowy
Pojemność1596 cm³
Moc maksymalna74kW (100KM) @ 6000 obr./min
Maks. moment obrotowy150 Nm @ 4000 obr./min
Skrzynia biegówmanualna, 5-biegowa
Napędprzedni
Zawieszenie przódkolumny MacPhersona
Zawieszenie tyłwielowahaczowe
Hamulcetarczowe went./bębnowe
Opony205/55 R16
Bagażnik /po złożeniu siedzeń385/1247 l
Zbiornik paliwa55 l
Typ nadwoziahatchback
Ilość drzwi/miejsc5/5
Wymiary (dł./szer./wys.)4342/1840/1497 mm
Rozstaw osi2640 mm
Masa własna /ładowność1174/556 kg
Masa przyczepy /z hamulcem620/1200 kg
Spalanie: miasto/trasa/średnie8,7/5,5/6,7 (test: 9,7/7,5/8,6)
Emisja CO2161 g/km
Prędkość maksymalna180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,9 s
Gwarancja mechaniczna2 lata
Gw. perforacyjna /na lakier12 lat /6 lat
Okresy międzyprzeglądoweco 15 tys. km
Cena wersji testowej65 000 zł
Cena egz. testowego68 250 zł

Ocena autoGALERIA.pl
Ford Focus 1.6 Duratec 100 KM Platinium X
Pkt.Max
Nadwozie/wnętrze6680
Stylistyka710
Przestrzeń
przód/tył/bagażnik
8/7/930
Widoczność55
Ergonomia kokpitu1315
Funkcjonalność810
Jakość910
Układ jezdny/komfort6280
Układ kierowniczy810
Skrzynia biegów910
Zawieszenie910
Silnik810
Osiągi710
Hamulce810
Komfort710
Poziom hałasu610
Ekonomia/emocje6880
Cena1920
Wyposażenie1920
Zużycie paliwa1620
Wrażenia z jazdy710
Ocena wg autora710
Podsumowanie196240

Subskrybuj kanały RSS | newsletter | linki | mapa strony | reklama | prawa autorskie | współpraca | regulamin serwisu | historia | info

Copyright © 2000-2014 Krzysztof Cieślak. Wszelkie prawa zastrzeżone.