Bentley Continental kończy 70 lat. Jak to się zaczęło?

Bentley Continental to kluczowy model w gamie, który zdefiniował markę na nowo. A to coupe właśnie kończy 70 lat. A pierwszy miał parę rekordów na koncie.

Gdyby nie współczesny Continental GT z 2003, Bentley nie radziłby sobie tak dobrze. Ten model na nowo zdefiniował markę i choć szybko przywarła do niego metka "auta dla piłkarzy", stał się prawdziwą wizytówką. I mało kto pamięta wspaniałe wcześniejsze Continentale.

Dlatego Bentley postanowił, z okazji urodzin, przypomnieć pierwszy model, który miał taką nazwę. Swoją drogą, to kolejne urodziny, które obchodzimy w tym tygodniu.

Pierwszy był Bentley R-Type Continental

I zaczął docierać do klientów właśnie w 1952 roku. Eleganckie Coupe stało się synonimem bogactwa.

W momencie debiutu był to najszybszy czteromiejscowy samochód na świecie. Dowiódł tego na torze Montlhery koło Paryża, gdzie na dystansie pięciu okrążeń utrzymał średnią prędkość na poziomie 191,1 km/h.

Continental

Do tego był naprawdę drogi. Bazujący na limuzynie R-Type Continental inspirowany był jeszcze przedwojennymi eksperymentami marki z aerodynamiką. I wyszło to wspaniale. Jest potężny, ale bardzo zgrabny. Za to trzeba było swoje zapłacić.

W 1952 roku Bentley R-Type Continental kosztował 6 928 Funtów. "Na obecne" to byłoby około 140 tysięcy funtów. Niby nie robi teraz wrażenia, bo 700 000 zł to potrafi kosztować klasa S z niepełnym wyposażeniem. Weźcie jednak pod uwagę, że Bentley kosztował tyle co... cztery przeciętne domy w Anglii. A nie mieszkanie w Warszawie.

Podobnie jak limuzyna, R-Type Continental korzystał z rzędowego, sześciocylindrowego silnika o pojemności 4,6 litra (4566 cm3). Był jednak nieco "podkręcony". Zamiast 142 KM, dysponował 155 KM. Skrzynia biegów dostała też wyższe ostatnie przełożenie. Te zmiany pozwoliły na uzyskanie właśnie tytułu najszybszego czteromiejscowego auta.

I rozpoczęły historię Continentala. Oryginalny model powstał w zaledwie 208 egzemplarzach. 193 z nich karosował HJ Mulliner. Pięć powstało u Franaya, trzy u Grabera, jeden nosił logo Farina, a sześć Park Ward (z czego cztery nie miały dachu).

Continental

Dziś Bentleye R-Type Continental są cenionymi i poszukiwanymi klasykami, z cenami wynoszącymi dziesięciokrotność czterodrzwiowego R-Type, lub więcej. Nowe modele nie osiągną takiej wartości kolekcjonerskiej. Choć również, gdy wchodziły do sprzedaży, były komunikowane jako najszybsze czteromiejscowe samochody na rynku. Tak jak dziadek.