$show[vbsec2]
Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 12

Wątek: Silnik typu boxer - wady i zalety

  1. #1
    Awatar Żwirek
    Dołączył
    05/2008
    Skąd
    Warszawa
    Posty
    23
    Auto
    Skoda felicia

    Domyślnie Silnik typu boxer - wady i zalety

    Hej, mam do was pytanie. Dużo sie mowi o silnikach typu boxer jakie znajdziemy np. w subaru. Mają one dobra kulturę pracy itd...ale jakie są jego wady ???

    Temat przeniesiony. *Dj*
    Ostatnio edytowane przez Dj Brabus ; 14-09-2008 o 14:50

  2. #2
    Awatar JDM-san
    Dołączył
    05/2007
    Skąd
    różnie
    Posty
    2,783
    Auto
    1M

    Domyślnie

    nie ten temat. Największą wadą jest wysokie spalanie oraz czasami trudny serwis no i ogólnie drogie utrzymanie.
    ze słodyczy to ja najbardziej lubię śledzie

  3. #3
    Moderator Awatar Emenems
    Dołączył
    07/2004
    Skąd
    Turek (PTU)
    Posty
    7,886
    Auto
    1. Fiat Croma 1.9 JTDm 150KM 2005r 2. Fiat Seicento 1.1 MPI +LPG

    Domyślnie

    Kiedyś założyłem podobny temat.
    http://www.autogaleria.pl/forum/show...ighlight=boxer
    Może Ci pomoże.
    włoszczyzna 91 włoszczyzna 97 włoszczyzna 98 włoszczyzna 01 francuz 04 włoszczyzna 05 (i 99)
    Pracownik GM

  4. #4
    redaktor autoGALERII Awatar Seth
    Dołączył
    04/2004
    Skąd
    Wawa: WI, WN, WPI
    Posty
    12,444
    Auto
    Szkodnik z rozpadającym się silnikiem

    Domyślnie

    wadą jest konstrukcja, która często wymusza dziwne części albo umiejscowienie osprzętu - a więc podnosi ich ceny, mniejsza liczba ludzi, którzy potrafią to ogarnąć, i wysokie spalanie
    Jest: Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance '14
    Były: Ford Granada 2.0 LX '79, Ford Sierra 1.8 LX '89, Lancia Delta 2.0 GT '93, Ford Escort Turnier 1.8TD Ghia '95, Lancia Lybra SW 2.0 LX '01, Fiat Stilo MW 1.9 JTD '04

  5. #5
    VIP Awatar ilovebmw
    Dołączył
    04/2004
    Skąd
    Obecnie Warszawa, czasami Ciechanów
    Posty
    1,363
    Auto
    BMW E39 523iA 2000

    Domyślnie

    Kiedys z bokserami byl taki problem, ze duze oddalenie galezi cylindrow utrudnialo w znaczny sposob chlodzenie ciecza. Dlatego byly one glownie chlodzone powietrzem (znakomity przyklad to Porsche). Jak wiadomo od jakiegos czasu zamiast powietrza przeplywa juz ciecz (nie wiem jak w Subaru, ale w Porsche zmiany wprowadzono dopiero pod koniec lat dziewięćdziesiątych (97 czy 98 )).

    Jeszcze jakby podsumowując, to z zalet wazne jest dobre wyrownowazenie takiej jednostki oraz plaski ksztalt (choc sam silnik jest szeroki), ktory stwarza mozliwosc zastosowania tam, gdzie miejsca jest bardzo malo.


    There's more to liv
    ing than only surviving

  6. #6
    Awatar Tombar5
    Dołączył
    09/2007
    Skąd
    Łódź
    Posty
    416
    Auto
    Micra K12

    Domyślnie

    4 cyl boxer jako taki to ma wadę dla producenta w postaci wysokich (tzn wyższych) kosztów produkcji, porównywalną do V6 dla użytkownika to wad raczej nie ma co najwyżej brakoróbstwo producenta zwykłe. Silnik boxer ma wiele zalet w sumie 4 cyl w układzie boxer prcuje równomierniej niż w rzędzie, łatwiej go wyważyć, szczególne tzw wolne masy II stopnia, które w rzędówkach powodują rozpaczliwe wycie a czasem i drgania na maksymalnych obrotach, w bokserze te siły można sprwadzić do zera podobno bez wałków wyrównaważających wpływa to oczywiście korzysttnie na sprawność mechaniczną silnika, moc i co najważniejsze moment obrotowy bez cudów udaje się poprowadzić bardziej równomiernie niż w R-4. Poza tym wiadomo silnik płaski maska może być niżej itp. Taka ciekawostka Subaru zaczął rozwijać swoje boksery po tym jak za psie grosze dostał (bo trudno mówić, że kupił) licencję na boksery niemieckiej zbankrutowanej firmy Borgward, która w modelach Arabella m-ki Lloyd zastosował własnie silnik 4 cyl boxer. Po plajcie silnik z papierami wzięło za psi grosz właśnie Subaru i rozwijało na włłasną rękę dalej. Ja osobiście miałem okazję sporo jeśdzić samochodem Fiat - Styer 126, który jest niczym innym tylko poczciwymn "maluchem" z 2 cyl silnikem boxer firmy Steyr, poj 650 ccm a moc niby jak w naszym lub 30 KM a jazda bez porównania, jest ciszej, zrywniej, ekonomiczniej i w ogóle bez porównania lepiej, zupełna inna jakość z takiej samej pojemności. Fiat zapowiada 2 - cyl boxera na downie do Pandy i 500-tki, to może być spory przełom w historii bokserów.

    Zpomniałem jeszcze dodać, że warto odróżnić boxera od tzw płaskiego widlaka, który ma kąt rozwidlenia cylindrów 180stopni, czyli jest płaski jak boxer. Różnica rozpoznawalna łatwo gołym okien na rysunku technicznym silnika. Boxer ma wykorbienie wału osobne dla każdego cylindra, jak rzędówka a widlak ma zawsze dwa gary przeciwległe na jednym wykorbieniu. Takie silniki były w latach 80-tych w Ferrari niektórych ale ja fanem specjalnym Ferrari (może Testarossa?) nie jestem i już nie pamiętam , które modele to były. Niech fani do tego do tego dotrą na własną rękę. Ni weiem o innych markach ale wynalzek jest stary i sięga silników lotniczych z II WŚ jak nie dalej.

    ilovebmw ma rcałkowitą rację pisząc o kłopotach z chłodzeniem na pewnym etapie rozwoju boxerów, problem ten jakj wiadomo udało się w końcu przezwyciężyć. Pewnym etapem pośrednim rozwoju był m.inn. silnik Porsche do krótkoseryjnego modelu 959 (poprawcie nr jeśli źle piszę ale czas robi swoje a to było 20 lat temu. Wykonany w 200 egzemoarzach model 911 z napędem na 4 koła i szeregiem cudów ówczesnej techniki miał silnik w którym głowice były chłodzone cieczą a blok powietrzem. Kiedyś miałem okazję zajrzeć pod maskę tego cuda, to się za głowę złapałem jak to wszystko może dziłać bezawaryjnie. Niesteyty jakakolwiek jazda próbna była niemożliwa bo wszystkie auta rzeszły jeszcze przed prezentacją, więc każdy już miał własciciela
    Ostatnio edytowane przez Tombar5 ; 15-09-2008 o 21:05

  7. #7
    Awatar gt4
    Dołączył
    04/2007
    Skąd
    Vienna, Austria
    Posty
    6,464
    Auto
    EJ9 & MX-33 1/3

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tombar5 Zobacz posta
    ... Fiat - Styer 126, ... Setyr, poj 650 ccm ...
    Steyr

  8. #8
    Awatar wookasch
    Dołączył
    03/2006
    Skąd
    Kraków/Bielsko-Biała
    Posty
    32
    Auto
    AR 147 1,9 jtdm 16V

    Domyślnie

    ponadto obniża środek ciążkości pojazdu
    why so serious?

  9. #9
    Awatar Razor 77
    Dołączył
    02/2006
    Skąd
    .
    Posty
    3,262
    Auto
    .

    Domyślnie

    Tombar5 nie wiesz może czy ktoś nadal produkuje nawet małoseryjnie tego płaskiego widlaka? bo to ciekawe

    Z tego co sie orientuje to testarossa ma boxera, w danych napisane przeciwsobny, wiec wychodzi na to, ze boxer. Pozatym ciekawie jak na Ferrari, bo moc maksymalną osiągał nisko jak na Ferrari, bo przy 5750 rpm.


  10. #10
    Awatar Tombar5
    Dołączył
    09/2007
    Skąd
    Łódź
    Posty
    416
    Auto
    Micra K12

    Domyślnie

    Wiem z pewnością, ze taki silnik był lub jest w ofercie Ferrari, oglądałem schematy silnika na tyle dokładnie, że nie ma o czym mówić, zastanawiałem się naweet kiedyś co to za cudak i moje myślenie potwierdziło czytane przeze mnie swego czasu niemieckie specjalistyczne pismo dla mechaników samochodowych. Dziennikarze się często mylą i mieszają pojęcia a to jest techniczna rzadkość. Wydaje mi się tym modelem Ferrari był na pewno Testrarossa wypuszczony gdzieś ok 1985 - 86r, silmik jest płaski i na "oko" można powiedzieeć, że to boxer klasyczny ale to jest widlak. Przy okazji poszukam gszieś w starych szpargałach ale o Ferrari wiele nie mam niestety. Takiego silnika rozebranego nigdy nie widziałem, no bo gdzie?

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •