Audi R8 LMS - Wyścigi 2.0

Audi zaprezentowało niedawno nową odsłonę wyścigowego modelu R8 LMS. Poprawione zostały bezpieczeństwo, aerodynamika, osiągi oraz, co najważniejsze, samochód spełnia normy GT3, które obowiązywać będą od przyszłego roku.

Pierwsza generacja Audi R8 LMS brała udział w wielu zawodach od roku 2009. W tym czasie samochód zdobył 26 zwycięstw z formule GT3, 23 w innych zawodach oraz siedem w wyścigach 24-godzinnych. Jest to spory sukces, zwłaszcza dla producenta, który od roku 2009 sprzedał ponad 130 egzemplarzy tego auta.

Na horyzoncie pojawiła się jednak druga generacja, która wnieść do sportów motorowych ma jeszcze więcej. Pierwsze występy auta będziemy mogli obserwować podczas 24-godzinnych wyścigów na Nurburgring w połowie maja i Spa pod koniec lipca. Za rozwój i sprzedaż Audi R8 LMS odpowiada quattro GmbH, które ogłosiło już, że zamówienia na drugą generację wyścigówki przyjmowane będą od połowy roku, a pierwsze sztuki trafią do nabywców kilka miesięcy później, jeszcze w 2015 roku.

Wśród zmian, jakie zaszły w nowej generacji, należy wymienić kilka istotniejszych. Po pierwsze, odmłodzone R8 LMS spełniać będzie nowe warianty bezpieczeństwa, które w 2016 roku obejmą grupę GT3. Zmodyfikowana została struktura nadwozia i zastosowane zostały kompozyty zbrojone włóknem węglowym - rozwiązanie stosowane w lżejszych pojazdach klasy LMP (Le Mans prototypes), np. Audi R18 e-tron quattro.

Zmieniono także siedzenie kierowcy. Zostało one na stałe przytwierdzone do podwozia pojazdu, co ma zagwarantować większą sztywność i wytrzymałość. Z łatwością będzie można też dostosować pedały oraz kolumnę kierowniczą tak, by zapewnić komfort jazdy każdemu kierowcy. Dach pojazdu przewiduje też otwieranie awaryjne, które po wypadku umożliwia na zdjęcie kasku poszkodowanego kierowcy bez jakiegokolwiek poruszenia kręgosłupem.

Interesującym jest fakt, że pomimo dodania nowych elementów, nowe Audi R8 LMS będzie lżejsze od poprzednika. Jego waga spadnie bowiem z 1250 do 1225 kilogramów. Jest to efekt zastosowania rozmaitych materiałów, które charakteryzuje nie tylko wytrzymałość, ale właśnie też obniżona masa własna względem tych bardziej tradycyjnych. Większość elementów wykonana została bowiem z mieszanek aluminium oraz kompozytów zbrojonych włóknem węglowym (CFRP). Poprawiona została też o 39% sztywność skrętna nadwozia.

Pod maską nowego R8 LMS znajdzie się jednostka V10 o pojemności 5,2 litra i generowanej mocy 585 koni mechanicznych. Nie zaszły tu jednak większe zmiany względem poprzedniej generacji. Drobne modyfikacje dotknęły też poszczególne elementy zawieszenia. Zmieniona na lżejszą została również skrzynia biegów, która, podobnie jak w pierwszej generacji, jest 6-biegową przekładnią sekwencyjną.

I oczywiście poprawiono aerodynamikę pojazdu. Samochód został bowiem zaprojektowany tak, by większa część powietrza kierowana byłą specjalnymi liniami pod autem, które są ściśle połączone z tylnym dyfuzorem. W efekcie zmniejszeniu uległ tylny spojler, bez strat w przyczepności pojazdu. Poprawa przepływu powietrza gwarantuje także lepsze chłodzenie, które zostało usprawnione o 10% względem poprzednika. Usprawniona została także wentylacja kabiny, by zapewnić kierowcy lepsze warunki do pracy.

Nie pozostaje nam zatem nic, jak czekać na pierwszy pokaz sił nowego Audi R8 LMS. Ten zaś, jak wspomniałem wcześniej, będziemy mogli obserwować w połowie maja na torze Nurburgring.