Mercedes C350 Plug-In Hybrid - Gwiazda z kablem

Gama ekologicznych Mercedesów rozrasta się w ekspresowym tempie. Ofertę klasy C uzupełniła właśnie odmiana C350 Plug-In Hybrid, łącząca doskonałe osiągi z bardzo niskim spalaniem.

Jest to już druga hybrydowa odmiana średniaka z gwiazdą na masce. Jako pierwsza w gamie klasy C pojawiła się wersja C300 BlueTEC Hybrid, łącząca silnik wysokoprężny oraz elektryczny. Czym więc wyróżnia się C350 Plug-In Hybrid? Otóż pod maską znajdziemy dwulitrową jednostkę benzynową produkującą 211 koni mechanicznych. Współpracuje ona z silnikiem elektrycznym o mocy 60 kW i momencie obrotowym wynoszącym 340 Nm. Łączna moc tego układu to 279 koni i aż 600 Nm momentu. Moc przekazywana jest na tylne koła za pośrednictwem zmodyfikowanej przekładni 7G-TRONIC PLUS, która została wyposażona w dodatkowe sprzęgło pozwalające na rozłączenie oraz spięcie napędów w zależności od aktualnych potrzeb, prędkości oraz sytuacji na drodze. Osiągi? Pierwsza setka w 5,9 sekundy (w przypadku odmiany kombi czas ten jest gorszy o 0,3 sekundy)

Chwila uwagi należy się elektrycznemu zespołowi napędowemu. Poza wspomnianym już silnikiem składa się on ze specjalnych litowo-jonowych baterii chłodzonych wodą, o pojemności 6,2 kWh. Zostały one ulokowane w tylnej części nadwozia w celu poprawy rozkładu masy (ich masa to blisko 100 kg), bezpieczeństwa oraz zachowania odpowiednich właściwości jezdnych. Ogromną zaletą tego układu jest możliwość ładowania z zewnętrznego źródła zasilania. Przy zastosowaniu szybkich ładowarek (np. na specjalnych parkingach) czas potrzebny na całkowite "zapełnienie" baterii to zaledwie nieco ponad 1,5 h. Przy ładowaniu ze standardowego gniazdka czas ten wzrasta do dwóch godzin.

W przypadku C350 Plug-In Hybrid napęd elektryczny jest uprzywilejowany - w miarę możliwości pracuje on jako główny silnik, korzystając z jednostki spalinowej jako generatora. Na samym prądzie Mercedes ten jest w stanie pokonać do 31 km. Oczywiście baterię można doładować także podczas jazdy - przy hamowaniu oraz tak zwanym "żeglowaniu". Na pokładzie pojawili się również nowi elektroniczni asystenci, którzy wspomogą nas w oszczędnej jeździe. Jednym z nich jest ECO-Assist. Przekazuje on kierowcy komunikaty dotyczące zużycia energii - zarówno poprzez komputer pokładowy jak i, po raz pierwszy, metodą haptyczną. Dzięki dodatkowemu oporowi na pedale gazu system sygnalizuje granicę możliwości silnika elektrycznego - po jej przekroczeniu załączany jest silnik elektryczny. Wspomniana wcześniej skrzynia 7G-TRONIC PLUS posiada 4 tryby pracy, które dodatkowo łączą się z trzeba ustawieniami systemu hybrydowego. Tryb S+ oraz S wykorzystują 100% możliwości napędu i zapewniają szybszą zmianę przełożeń. Z kolei programy oznaczone jako C oraz E (odpowiednio Comfort oraz Eco) korzystają głównie z silnika elektrycznego. Dodatkowo układ napędowy dostosowuje się do aktualnie pokonywanej drogi korzystając z danych pobieranych przez nawigację.

Wyposażenie C350 Plug-In Hybrid już w podstawowej wersji będzie bardzo bogato wyposażone. Na pokładzie znajdziemy między innymi zawieszenie AIRMATIC oraz system Pre-Entry Climate Control, umożliwiający ustawienie pożądanej temperatury w kabinie za pomocą specjalnej aplikacji. Dzięki temu w gorące dni możemy odpowiednio wcześniej schłodzić kabinę, w zimie zaś ją nagrzać. Klienci będą mieli do wyboru dwie możliwe stylizacje - nastawioną na sport Avantgarde oraz zdecydowanie bardziej elegancką i klasyczną Elegance.

Pierwsze egzemplarze nowej hybrydy Mercedesa trafią do sprzedaży w marcu bieżącego roku.