Audi Prologue Allroad - Hybrydowa limuzyna terenowa

Audi zaprezentowało wczoraj swój nowy koncept z rodziny Prologue. Tym razem pokazana została wersja Allroad, która charakteryzuje się poprawionymi właściwościami terenowymi, a przy tym pozostaje elegancką limuzyną.

Audi zaprezentowało trzecią odsłonę modelu Prologue, która zostanie oficjalnie pokazana podczas wystawy Auto Shanghai. Wyżej zawieszona karoseria wariantu Allroad ma być głównym wyróżnikiem tego i tak już wyjątkowego pojazdu. Co więcej wiemy o tej hybrydzie?

A no właśnie - po pierwsze, będzie to hybryda typu plug-in, co oznacza że istnieje możliwość ładowania jej prosto z gniazdka elektrycznego. Niech Was jednak nie zwiedzie obraz silnika elektrycznego, gdyż obok niego za napęd Audi Prologue Allroad odpowiadać ma silnik 4.0 TFSI, czyli podwójnie doładowane V8. Obie jednostki pracując jednocześnie generują maksymalnie 734 konie mechaniczne mocy oraz niebanalny moment obrotowy na poziomie 900 Nm. Do tego oczywiście dochodzi ośmiostopniowa przekładnia tiptronic oraz napęd na cztery koła quattro.

Pierwsza setka zgodnie z danymi producenta pojawia się na zegarach po 3,5 sekundy, a przy tym według normy NEFZ dla hybryd typu plug-in, auto to potrafi zadowolić się niewielką ilością paliwa, gdyż spalanie w cyklu testowym wynosi 2,4 litra na 100 kilometrów. Przy wykorzystaniu jedynie energii elektrycznej pojazd ten potrafi przejechać do 54 kilometrów, a ponadto istnieje możliwość ładowania jego akumulatora indukcyjnie, a więc bez konieczności „plątania się w kablach”.

Prologue Allroad jest także wyżej zawieszony od swojego poprzednika. Różnica wynosi 77 milimetrów. Zawieszenie zostało przystosowane do komfortowej jazdy w trudnych warunkach, a to za sprawą lekkiej, pięciowahaczowej, konstrukcji obu osi. Tarcze hamulcowe natomiast wykonane zostały z ceramiki wzmocnionej włóknem węglowym i co ciekawe, ich rozmiar to 20 cali (tak, tarcze, nie koła).

Audi Prologue Allroad wyposażono także w adaptacyjne zawieszenie sportowe adaptive air suspension sport, dzięki czemu auto potrafi zarówno delikatnie „płynąć”, jak i odpowiednio się usztywnić do sportowej jazdy. Do tego dochodzi jeszcze dynamiczny układ kierowniczy, który steruje wszystkimi kołami. Warto dodać, iż łączy on zmienną siłę wspomagania ze skrętnymi właściwościami tylnych kół. Zastosowanie powyższych rozwiązań ma być kompromisem pomiędzy dynamiczną jazdą i stabilnością.

Jak natomiast Audi Prologue Allroad prezentuje się z zewnątrz? Nadwozie długie na 5,13 metra, z długą częścią przednią oraz szybko opadającą linią dachu nadają mu dynamicznego charakteru. W oczy rzucają się 22-calowego pięcioramienne felgi, które umieszczone zostały w szerokich wnękach.

Koncept pomalowano białym lakierem Dehua, co trzeba przyznać, dobrze komponuje się z jego sylwetką. W listwach okiennych wbudowane zostały sensoryczne czujniki, które odpowiadają za automatyczne otwieranie drzwi auta.

Widać także wiele elementów aluminiowych, jak chociażby relingi dachowe, korpusy lusterek, okolice okien, a także wykończenie przedniego i tylnego zderzaka. Po bokach ponadto znalazł się szeroki pas z tworzywa sztucznego, który obiega samochód wzdłuż wnęk kół aż do dolnej krawędzi nadwozia. Z jednej strony pełni on funkcję ochronną, a z drugiej jest to ciekawy zabieg stylistyczny, który wizualnie nieco poszerza karoserię, nadając jej tym samym nieco bardziej muskularny wygląd.

Przód auta należy określić jako stonowany i elegancki. Płaska i szeroka osłona chłodnicy Singleframe została zintegrowana z sylwetką pojazdu, a jej poprzeczne użebrowanie wykonano ze szczotkowanego aluminium. Reflektory w kształcie klinów zaprojektowane zostały w laserowej technologii Matrix, a pod nimi znalazły się pasma diodowych świateł do jazdy dziennej.

Wewnątrz zastosowano rozwiązania, które dawać mają poczucie przestrzeni. Służą temu lekko pociągnięte linie oraz smukłe elementy wystroju. Deska rozdzielcza została umieszczona ściśle poziomo, a przy tym jej górna powierzchnia jest fragmentem stylistycznego łuku przebiegającego przez wnętrze auta, wrap-around. Ciekawym rozwiązaniem jest ukrycie szerokiej kratki wentylacyjnej pod perforowaną tapicerką deski, która pozostaje schowana przy ustawieniu niskiej temperatury klimatyzacji.

Tablica rozdzielcza auta ma formę jednolitej powierzchni, na której znajdują się trzy wyświetlacze dotykowe. Dwa z nich ukierunkowane zostały na kierowcę i zostały umieszczone po obu stronach kierownicy. Trzeci z nich służyć może natomiast pasażerowi siedzącemu obok, skąd obsługiwać może system multimedialny. W miejscu tradycyjnych zegarów pojawił się natomiast dobrze już znany Audi virtual cockpit future.

Z tyłu również znalazł się wyświetlacz dotykowy, z pomocą którego pasażerowie podróżujący na tylnych fotelach mogą dowolnie je ustawiać, a przy tym mogą zmienić ustawienia klimatyzacji i multimediów. Po włączeniu systemu audio z kolei z osłon znajdujących się za tylnymi fotelami wysuwa się specjalny spojler dźwiękowy, który odpowiadać ma za optymalne rozprowadzenie dźwięku po kabinie auta.

Wnętrze charakteryzuje stonowana kolorystyka, na którą składa się barwa niebieska w górnej części deski rozdzielczej oraz odcień brązu Sarder, który dominuje w dolnej strefie deski, na siedzeniach, a także na wykładzinie podłogowej. Do tego dochodzą osłony z porowatego, ciemnego forniru Esche Maser na drzwiach i konsoli na tunelu środkowym, a także liczne wstawki aluminiowe, które tworzą swoisty kontrast. Producent nazywa to sportową elegancją.

W poszczególnych miejscach deski rozdzielczej, konsoli centralnej i foteli, umieszczono ekologiczną skórę Unikat, zaś na samych siedzeniach znalazły się artystyczne perforacje, które przypominać mają podpory osłony chłodnicy. Od drzwi, przez podłokietniki, aż do bagażnika, przebiega z kolei szeroki pas wykonany z Alcantary.

Tak w skrócie prezentuje się nowy model studyjny Audi z rodziny Prologue, wariant Allroad. Sportowa limuzyna z podwyższonym zawieszeniem jest nie tylko hybrydą ze względu na mieszany układ napędowy, ale także poprzez jej mieszanie wszelkich cech - od komfortu, przez dynamikę i właściwości jezdne, po funkcjonalność i poprawione zdolności terenowe.