Mitsubishi Concept XR-PHEV II - Miejski biegacz

Mitsubishi postanowiło rozbudować gamę modeli hybrydowych PHEV, czego efektem jest koncepcyjny samochód XR-PHEV II. Będzie to miejski crossover dla ludzi ceniących sobie funkcjonalność i niską emisję spalin.

Skąd pochodzi nazwa? XR jest skrótem kolejno: X od crossovera, zaś R od wyrazu Runner oznaczającego biegacza. PHEV zaś oznacza Plug-in Hybrid Electric Vehicle, a rzymska dwójka zapewne oznacza drugi tego typu, zaraz po Outlanderze, pojazd marki Mitsubishi. I w pewnym sensie rozszyfrowanie nazwy tego konceptu daje nam pełny obraz auta. Producent jednak udostępnił więcej informacji.

Miejski biegacz Mitsubishi ma być autem wszechstronnym. Będąc crossoverem będzie łączył w sobie elementy auta miejskiego, jak stosunkowo niewielkie rozmiary czy ekonomika jazdy, a także elementy auta terenowego, które może i w brutalnym terenie przepadnie, ale do zwykłego wypadu za miasto nada się idealnie. Napęd hybrydowy z kolei gwarantować ma niskie spalanie, ale także dobre osiągi. Sam silnik elektryczny XR-a ma generować 163 konie mechaniczne mocy, co pozwala wnioskować, że japoński biegacz faktycznie będzie dynamiczny.

Samo nadwozie należy już uznać za ciekawe. Sylwetka auta daje odczuć jego dynamiczny charakter, a boczne przetłoczenia dobrze współgrają z tylnymi nadkolami. Z przodu znalazła się czarna osłona chłodnicy, która nawiązywać ma do "tarczy ochronnej" znanej z Pajero. Jak podkreśla producent, zabieg ten miał symbolizować bezpieczeństwo i osiągi.

Zaglądając do środka zobaczyć będzie można aluminiową ramę zdobiącą konsolę centralną i minimalistyczną tablicę przyrządów. Mitsubishi zapewnia też, że nowy samochód koncepcyjny będzie mógł pochwalić się wysoką ergonomią, która za sprawą odpowiedniego rozmieszczenia przełączników i przycisków pozwoli na poprawę koncentracji osoby kierującej.

Układ napędowy PHEV zastosowany w XR-PHEV II został zaprojektowany specjalnie do modeli przednionapędowych, więc wersja z napędem na wszystkie cztery koła prawdopodobnie w ogóle nie jest brana przez Japończyków pod uwagę. Układ ten składa się z elektrycznego silnika, który jednocześnie jest generatorem, silnika benzynowego MIVEC oraz modułu Power Drive Unit, który zarządza pracą układu. Inżynierowie zaprojektowali całość tak, by XR napędzany był przede wszystkim przy wykorzystaniu energii elektrycznej. Konwencjonalna jednostka napędowa ma więc pełnić rolę jedynie wspomagającą, poprzez obsługę generatora zasilającego bądź przy zapotrzebowaniu na większą dawkę mocy. Pozostaje jednak pytanie o ostateczną oszczędność, od której zależeć może ewentualny sukces modelu produkcyjnego - o ile taki powstanie.

Mitsubishi Concept XR-PHEV II pokazany zostanie w Genewie, podczas salonu samochodowego, który będzie miał miejsce już za kilka dni.