Nowy Fiat Doblo - Rodzinny podróżnik

Czwarta generacja modelu Doblo będzie niebawem dostępna w sprzedaży. Zamawiać ją będzie można w Polsce na przełomie stycznia i lutego przyszłego roku, a pierwsze samochody zjadą do salonów Fiata w marcu. Jak Doblo zmienił się w stosunku do poprzednika?

Nowy Fiat Doblo w wersji osobowej różni się od poprzedniej generacji pod wieloma względami. Zyskał zaprojektowane od początku nadwozie i wnętrze, co służyć ma odświeżeniu wizerunku modelu poprzez nadanie mu charakteru. Wzbogacone zostało również wyposażenie standardowe i opcjonalne. Niezmienione pozostało miejsce produkcji modelu, która w dalszym ciągu odbywać się będzie w tureckiej fabryce Tofas w Bursie. Po kolei jednak.

Jak wygląda z zewnątrz?

Z przodu nowego Doblo znalazły się nowy zderzak i opływowa maska, która współgra z kształtem dachu pojazdu. Zmianie uległy również przednie i tylne światła, które nie tylko zyskały nowy wygląd, ale także zostały umieszczone odrobinę wyżej, żeby chronić je przed niewielkimi stłuczkami. Linia boczna podkreślać ma aktywny styl życia właściciela, natomiast nowe felgi aluminiowe 16" lub kołpaki dodawać mają elegancji. W palecie kolorów nadwozia znajdzie się 11 lakierów, w tym nowy Colosseo Grey.

Jak wygląda wewnątrz?

Producent podkreśla, że głównym zadaniem inżynierów i stylistów było zaprojektowanie funkcjonalnego wnętrza, które będzie podlegało szerokim możliwościom personalizacji. Dzięki temu możliwe jest wykończenie go przy pomocy różnych kombinacji kolorów, materiałów, a także elementów wyposażenia. Nowością w środku jest deska rozdzielcza, która ma być bardziej ergonomiczna aniżeli w samochodzie poprzedniej generacji. Zmianie uległy także koło kierownicze i panel wskaźników, a przy tym poprawiony został dostęp do przycisków aktywujących poszczególne funkcje: system Start&Stop, ASR czy zasilanie silnika metanem (również taka wersja została przewidziana).

Nowy Doblo został wyposażony także w dodatkowe schowki. Wśród nich znalazła się przednia szuflada, w której można schować tablet, lub otwierany schowek obok przedniej szyby, gdzie zamontowane zostało jednocześnie lusterko. Rozwiązania te powinny ucieszyć maniaków trzymania wszystkiego na swoim miejscu, zwłaszcza gdy wozi się ze sobą dużo przeróżnych przedmiotów.

Dostępne silniki

Gama silników nowego Doblo obejmuje dwie jednostki benzynowe, trzy jednostki Diesla, a także silnik dwupaliwowy, który może funkcjonować również w oparciu o metan.

Najsłabszym silnikiem benzynowym jest jednostka o pojemności 1,4 litra, która dysponuje mocą 95 koni mechanicznych. W ofercie znalazła się także wersja z turbiną. Jednostka 1.4 T-Jet generuje moc 120 koni mechanicznych.

Oferta jednostek wysokoprężnych jest zdecydowanie obszerniejsza. Najsłabszy Diesel, a przy tym najsłabszy silnik w gamie, posiada pojemność skokową 1,6 litra i generuje moc 90 koni mechanicznych. Dostępny jest on także z automatyczną skrzynią biegów Dualogic. Obok niego w ofercie występują także jednostki 1.6 MultiJet 105 KM i 2.0 MultiJet 135 koni mechanicznych.

Wspomniana jednostka napędowa pracująca na metanie to dwupaliwowy silnik 1.4 T-Jet o mocy 120 koni mechanicznych, który został wykonany w technologii Natural Power. Oznacza to, że samochód wyposażony w tę jednostkę może poruszać się zarówno wykorzystując benzynę, jak i wspomniany metan.

Zawieszenie

Fiat usprawnił również zawieszenie nowego Doblo. Wyposażony został on bowiem w system niezależnego zawieszenia tylnego Bi-link, które nie trafiło jak dotąd do żadnego innego modelu marki. System ten obejmuje niezależne zawieszenie kół, stabilizator poprzeczny, podwójną kalibrację tylnych amortyzatorów, a także sprężyny, które lepiej mają tłumić drgania, niezależnie od rodzaju nawierzchni.

Multimedia

W czwartej generacji Doblo zagoszczą także systemy multimedialne, które dostępne będą w zależności od wybranej wersji wyposażeniowej. Pierwszy z nich obejmować będzie wyświetlacz z aktywną matrycą, radio FM/AM, port USB, gniazdo AUX-IN, automatyczne ustawienie głośności zależnie od prędkości, Bluetooth, a także opcjonalnie przyciski sterujące na kierownicy.

Drugi natomiast to system Uconnect 5". Jest on wzbogacony względem poprzednika o kolorowy ekran dotykowy, funkcję odczytywania wiadomości SMS, system Audio Streaming, a także oprogramowanie eco: Drive. Standardem jest tu sterowanie z koła kierownicy, a na życzenie możliwe jest zainstalowanie systemu nawigacyjnego opracowanego z firmą TomTom.

Bezpieczeństwo

Na pokładzie odmłodzonego Doblo zawitają także nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Wśród nich znajdą się takie systemy jak ABS z EBD, ESC wraz z systemem kontroli trakcji, system wspomagania hamowania HBA, a także system ułatwiający ruszanie pod górę Hill Holder. Na wyposażeniu znalazły się także przednie poduszki powietrzne i system monitorowania ciśnienia w oponach (bo konieczny). Opcjonalnie można zamontować także boczne poduszki powietrzne.

Nowy Fiat Doblo dostępny będzie w trzech wersjach wyposażeniowych: Pop, Easy, Lounge, w dwóch wysokościach, z dwoma rozstawami osi, w 11 kolorach nadwozia, z 5 lub 7 siedzeniami, z 5 rodzajami wnętrza, a także z wymienionymi wcześniej silnikami.

Ceny osobowej wersji nowego Fiata Doblo we Włoszech rozpoczynają się od 18 200 euro za podstawową wersję Pop z najsłabszą jednostką benzynową 1.4 95 KM. Kończą się natomiast na najmocniejszym Dieslu, dysponującym 135 końmi mocy w wersji Lounge, za którego trzeba zapłacić 25 900 euro. Polski cennik nowego Doblo poznamy już niebawem, bo w styczniu przyszłego roku.